Het is heel handig: de auto voor de deur. Hij brengt je van huis naar dicht bij je bestemming. Vooral buiten de spits gaat dat meestal snel. En in geval van nood is dat ook heel fijn.
Tegenover de voordelen staan nadelen: auto’s nemen ruimte in beslag. Ze staan 95% van de tijd stil. Rijdende auto’s veroorzaken fijnstof in de lucht (bandenslijtage) en traditionele auto’s stoten CO2 uit.
Ik sprak een buurvrouw, die de auto de deur uit heeft gedaan. Als dat nodig is gebruikt ze een auto van Greenwheels of een huurauto. Dan moet ze even langer nadenken of ze de auto echt nodig heeft. Het heeft me aan het denken gezet. Jonge mensen hechten steeds minder aan bezit. Het is een gunstige zaak dat mensen de voordelen gaan zien van de deeleconomie. Maar ben ik eraan toe?
Ik heb een auto en die wil ik wil zeker nog niet wegdoen. Maar het knopje gaat bij mij naar “licht groen”. Dat wil zeggen: ik ga nu kritisch kijken naar het gebruik van de auto. Ik kan echt wel vaker de fiets nemen of het openbaar vervoer. Eigenlijk reis ik heel graag met de trein. Je kunt dan veel meer ontspannen dan bij autorijden. Hoe minder ik de auto gebruik, hoe eerder ik denk het autobezit los te kunnen laten.

Wat te doen? Met het gezin rijden we nu 18.000 km per jaar. Ik stel een vermindering van 20% als doel. Kijken of dat lukt. Dat is 3.600 km. Dat scheelt toch 630 kg CO2 uitstoot per jaar en een hoop minder fijnstof!
Op termijn zie ik elektrisch rijden als alternatief. De milieu-impact is nu 30% lager2 dan van een benzine-auto en de auto kan een opslagfunctie krijgen in een nieuw systeem van energievoorziening. Het beste is dan natuurlijk een elektrische deelauto! Daar kom ik op terug.
1) Naast Greenwheels zijn er natuurlijk meer aanbieders, zoals ConnectCar, Car2Go of MyWheels.