Je moet onder een steen geleefd hebben de laatste tijd als je nu nog niet weet dat de kledingindustrie een gigantische grote vervuiler is in de wereld. Je hebt de CO2 uitstoot die vrijkomt bij de productie en vervoer, de grote hoeveelheid water die gebruikt wordt, de vervuiling van grond en rivierwater door pesticiden en verf, en de immense hoeveelheid afval die het met zich meebrengt omdat fast-fashion niet lang wordt gedragen. Onze geliefde spijkerbroek hoort daar ook bij uiteraard; reden genoeg om hier eens kritisch naar te kijken

De spijkerbroek
Daar waar de spijkerbroek vroeger werkkleding was steeg de populariteit sterk in de jaren zestig. Het kledingstuk werd een protestsymbool voor hippies en ik droeg hem dan ook graag in mijn puberjaren. Het was tamelijk goedkoop en ik knipte er zelf rafels in zodat ik helemaal rebels mijn statement kon maken. In de jaren tachtig werd het ineens een duur item en kwamen er merken. Ik droeg het kledingstuk nog steeds graag maar weigerde pertinent om er meer dan € 75 aan uit te geven, laat staan een exemplaar te kopen met gaten er in zo groot als mijn knieën!

Duurzaamheid
In 2000 deed de non profit organisatie Solidaridad onderzoek naar de katoenindustrie in Peru dat slechte werkomstandigheden en vervuiling aan het licht bracht. De daaropvolgende behoefte aan duurzaam geproduceerde spijkerbroeken leidde tot de oprichting van Kuyichi in 2001. Het Nederlandse Kuyichi verkoopt sindsdien duurzame jeans voor mannen en vrouwen. De jeans worden gemaakt van gerecycled denim, gerecycled PET, biologisch katoen, biologisch linnen en Tencel. In 2016 werd Kuyichi overgenomen door Floortje Dessing, eigenaar van Nukuhiva, en haar zakenpartners en opende de eerste brandstore in Den Bosch: Kuyichi & Friends.
Iemand ander die zich inzet voor een duurzame denim-industrie is James Veenhoff van House of Denim. Hij zei jaren geleden al dat er zevenduizend liter water wordt vervuild om één spijkerbroek te produceren. Uit een Unesco-rapport blijkt dat die zevenduizend liter inderdaad een reëel getal is.
En dan hebben we ook nog Bert van Son, zelf jaren lang werkzaam in de reguliere mode industrie besloot hij dat het anders moest. Hij richtte MUD Jeans op om duurzame denim te produceren voor mannen en vrouwen. De spijkerbroeken van MUD Jeans worden gemaakt van biologische en gerecyclede materialen waarbij het de bedoeling is om de gehele productie circulair te maken. Zo introduceerde ze in 2013 het ‘Lease a Jeans‘ programma. Hiermee kun je een jeans een jaar lang leasen en als hij is versleten, of je bent er op uitgekeken, stuur je hem gewoon terug naar MUD Jeans. MUD Jeans gebruikt geen leren labels maar print deze op haar broeken, dus de jeans zijn ook geschikt voor veganisten.

Zelf aan de slag
Natuurlijk: ook ik voel me soms ongemakkelijk met al die berichten en een schuldgevoel ligt op de loer. Ik heb tig spijkerbroeken in mijn kast en die zijn heus niet allemaal duurzaam. Ik ga ze gebruiken voor de foto van dit blog en dan ga ik er een paar weggeven en de rest afdragen. De volgende broek die ik koop zal er een zijn van bovenstaande merken of een tweedehands.

Tips

  • Koop minder vaak;
  • Koop tweedehands jeans;
  • Koop geen “versleten” look; die ziet er zo uit doordat iemand de broek bewerkte met chemicaliën of door zandstralen. Dit is slecht voor het milieu en erg ongezond voor diegene die de chemicaliën erop spuit. Draag je spijkerbroek dus liever totdat hij die oude look heeft!;
  • Koop donkerblauwe jeans; Ongewassen en dus donkerblauw denim heeft een stuk minder impact op het milieu.’
    Let op de prijs: ‘zodra een broek minder dan vijftig euro kost, moet je op je hoede zijn. Voor dat bedrag kan er onmogelijk zorg en liefde in elke stap van het proces zitten.’;

  • Koop geen broek met stretch want die kunnen niet gerecycled worden.;
  • Kies voor merken die goed bezig zijn zoals bovengenoemde maar ook Koi, Denham en Pepe jeans.